Advertenties

Uw advertentie hier?

voeding

De bekendste calcium bron is melk en kaas. Volvette melk is inderdaad een rijke calciumbron, er zitten echter een aantal zeer essentiele nadelen aan.
Zuivelproducten zijn voortdurend onderwerp van, vaak tegenstrijdige, voedingsadviezen.
Ter voorkoming van botontkalking krijgt men vaak het advies om extra melk te drinken. Het advies om melk te drinken tegen botontkalking wordt tegenwoordig steeds vaker in twijfel getrokken. Zuivelproducten bevatten behalve calcium ook veel verzadigde vetzuren en dierlijke eiwitten. Dit kan weer meer calcium uitscheiden. Bij vetarme zuivelproducten is het eiwitgehalte hoger omdat een deel van het vet is verwijderd. Maar hoe hoger het eiwitgehalte, hoe meer calcium verloren gaat en hoe groter het risico voor uw botten is. Vetarme producten mogen dus goed zijn voor uw hart, ze zijn zeker niet beter voor uw botten.
Zuivelproducten als kaas, melk, room bevatten het eiwit caseïne. Het gehalte caseïne in koemelk is driehonderd keer hoger dan in moedermelk. Onze spijsvertering is niet berekend op deze koemelk. Een bijkomend probleem is dat koeien antibiotica en hormonen krijgen om hun groei te versnellen en de melkproductie te verhogen. Een generatie geleden gaf de gemiddelde koe 9 liter melk per dag; nu is dat 56 liter.
Het is opvallend dat botontkalking het meest voorkomt in landen waar consumptie van zuivel juist hoog is. Een onderzoek van de Harvast Medical School, gepubliceerd in American Journal of Public Health, waarbij 120.000 vrouwen gedurende 12 jaren werden gevolgd, toonde aan dat bij vrouwen die minimaal twee glazen melk per dag dronken, 45% meer heupfracturen voorkwamen vergeleken met de andere deelnemers. Mogelijke verklaringen voor de negatieve effecten van melk zijn de verkeerde verhouding tussen calcium, magnesium en fosfor, de verzadigde vetten, de bijdrage aan een overschot van dierlijk eiwit, het binden van maagzuur door melk en het feit dat een groot gedeelte van het calcium in melk gebonden is als het anorganische calciumcarbonaat. Ons advies: melk mag wel met mate maar hoeft beslist niet. De zure zuivelproducten zoals kwark en yoghurt zijn beter.

Groenten met veel oxaalzuur (spinazie, rabarber, postelein) hebben meestal ook een hoog gehalte aan calcium. Oxaalzuur en calcium houden elkaar in evenwicht vandaar dat deze groenten dan ook geen extra calcium opleveren.

Rijke calciumbronnen met een zeer goede opname zijn: sterkers, boerenkool, spitskool, Chinese kool, abrikozen, raapstelen, hazelnoten en zeegroenten

Bij de inname van supplementen kan men het beste kiezen voor calcium citraat of hydroxyapatiet (het mineraal waarvan het bot is gemaakt). Ondanks de anorganische vorm blijkt de biologische beschikbaarheid van hydroxy-apatiet erg groot te zijn.

Navigatie

Wat is calcium
Welke vormen
Dagelijkse behoefte
Opneembaarheid
Veiligheid
voedingsbronnen